Hoe werkt Rechtzaakplaats?

Gisteren had ik het al even over de nieuwe website rechtzaakplaats alwaar rechtzoekende en advocaten met elkaar in contact kunnen komen. Het is een concept vergelijkbaar met marktplaats, de rechtzoekende plaatste een casus en de advocaat kan zichzelf aanprijzen door middel van een pitch.
De site voorziet zo in een eerste, voor de rechtzoekende, laagdrempelig contact moment.
Hieronder hoe het in zijn werk gaat voor zowel de rechtzoekende, als voor de advocaat.

HOE GAAT HET IN ZIJN WERK VOOR DE RECHTZOEKENDE?
rechtzaakplaatsEigenlijk is het heel simpel; men maakt een account aan door middel van het invoeren van Voornaam, Achternaam en E-mailadres. Hierna ontvangt men een activatiemail waarbij men op de link moet klikken en het tijdelijke, in de mail verstrekte, wachtwoord in moeten voeren. Hierna kan de rechtzoekende een zaak plaatsen. Men moet aangeven of het een particuliere of zakelijke casus betreft. Daarna is aan te geven op welke basis de zaak waarschijnlijk kan worden gedaan, men heeft hier de keuze uit; I) betalend, II) toegevoegd, III) verzekerd, IV) onbepaald. Daarbij zij het opgemerkt dat de site ook bij een zakelijke vraag de mogelijkheid geeft om toegevoegd te kiezen, dit zou bepaalde ondernemers de indruk kunnen geven dat er ook bij een zakelijk vraagstuk op toevoeging zou kunnen worden gewerkt. Dit is niet zo, immers is het uitgangspunt dat bij een bedrijfsmatig rechtsbelang in het beginsel geen toevoeging zal worden verstrekt. Ook wanneer de rechtzoekende in privé wordt aangesproken voor een zakelijke vordering of zakelijk conflict blijft er sprake van een bedrijfsmatig rechtsbelang. Meer informatie over bedrijfsmatig rechtsbelang is te vinden in de kenniswijzer van de Raad voor Rechtsbijstand middels DEZE link.  Daarna kan men een omschrijving van de zaak en evt. documenten toevoegen.

Als deze eerste stap is voltooid kan men als laatste stap de contactgegevens invoeren.
Het betreft hier de NAW gegevens alsmede het telefoonnummer.
Pitch venster Rechtzaakplaats
Hierna staat de zaak op rechtzaakplaats en kunnen advocaten pitchen. In mijn specifieke geval heb ik een zaak aangaande een omgangskwestie online gezet en heb ik daar 24 uur later 2 zeer summiere pitches op ontvangen. Als er door een advocaat een pitch is gedaan ontvang je daar als rechtzoekende een e-mail notificatie van waarna je via de link direct bij de pitch uit zal komen. Op de pagina kan je aan de zijkant het hiernaast getoonde scherm zien waar de namen van de kantoren staan die een pitch hebben gedaan. Door middel van een klik hierop kom je bij de pitch en kan je de advocaat laten weten dat er geen klik is, je kan anoniem een bericht aan de advocaat versturen waardoor hij/zij weer een reactie kan geven of je kan natuurlijk de advocaat kiezen.

Wat ik zelf ervaar is dat de 2 advocaten die een pitch in mijn voorbeeld zaken hebben gedaan vooral zeggen “dat ze ervaren zijn” en dat ze “samen aan een oplossing willen werken” zacht uitgedrukt zijn dit magere pitches bij een behoorlijk goed beschreven casus. Ik had er eigenlijk meer van verwacht, immers dat advocaten ervaren zijn of samen aan een oplossing willen werken dat kan ik ook uit menig kantoorwebsite halen, en ook voor de advocaat is het een gemiste kans zich op een dusdanige wijze te presenteren voor die €2,- inclusief BTW.

Op dit moment staan er 7 particuliere en 2 zakelijke casussen op rechtzaakplaats.

HOE GAAT HET IN ZIJN WERK VOOR DE ADVOCAAT?
voor de advocaatMen moet evenals de rechtzoekende een profiel aanmaken op de site. Dit gaat op vrijwel gelijke wijze al voormeld voor de rechtzoekende. Daarna kan de advocaat zijn kantoorsaldo opwaarderen zulks met een minimaal bedrag ad. €3,- waarvan de betaling middels Ideal plaats moet vinden. De afwikkeling van Ideal betalingen is uitbesteed aan MultiSafepay. Na het opwaarderen kan de advocaat casussen bekijken, deze zijn allemaal te bekijken of te selecteren aan de hand van bijvoorbeeld afstand door middel van postcode en straal van het kantoor, het type casus (betalend/toevoeging etc.) of het rechtsgebied. Vervolgens kan de advocaat kennis nemen van de casus en onderaan de pagina kan de middels een knop pitchen op deze zaak.

Als advocaat zie je vervolgens een tekstvlak waar hij/zij de pitch kan plaatsen. Ook staat er een uitleg over hoe men een filmpje kan maken en dat het goed is om wat te typen omdat de mogelijke klant anders een kaal tekstvlak ziet op zichzelf een waardevolle tip. Ware het niet dat het eigenlijk geen keus is, immers kost een tekstuele pitch €2,- en een video-pitch €4,- maar omdat men het tekstvlak wel moet invullen komt er standaard het eerstgenoemde bedrag bij wat de video-pitch op een totaal van €6,- brengt en een voice-pitch op een totaal van €4,- (alle genoemde bedragen zijn inclusief BTW.)

Sebastiaan Beens